SK Teknik och service

Service och reparation av motorfordon

Moped klass I och II

 

Vad gäller för moped klass I & klass II?

Moped klass I Moped klass I är en moped som är konstruerad för att köras i högst 45 km/tim. Det är denna moped som kallas ”EU-moped”. Från och med den 1 oktober 2009 måste den som ska köra en moped klass I (så kallad EU-moped) ha fyllt 15 år och ha ett körkort med behörigheten AM eller ett körkort med annan behörighet. Se mer info på denna länk  http://www.korkortsportalen.se

Registreringsplikt men inget kontrollmärke. En moped klass I måste vara registrerad och ha en registreringsskylt bak.

Kontrollbesiktning Mopeden behöver normalt inte kontrollbesiktas, men om polisen stoppar dig på vägen och upptäcker brister på mopeden kan den få körförbud eller ett föreläggande om besiktning. I så fall måste du rätta till det som är fel och därefter låta kontrollbesikta mopeden hos Bilprovningen.


Moped klass II Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. Den andra typen är konstruerad för att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser. Sådana mopeder måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003. Från och med 1 oktober 2009 måste den som ska köra moped klass II ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped klass II, Se mer info på denna länk  http://www.korkortsportalen.se . Moped klass II ska inte registreras, och de har alltså ingen registreringsskylt.

Att tänka på när du köper moped! Se till att du får med registreringsbeviset vid köp av moped klass I. Vid köp av moped klass II ska du begära att få ett typintyg om det är en svensk godkänd 30-moped eller ett CoC-intyg (intyg om överensstämmelse) om det är en EU-godkänd 25-moped. Alla som åker moped ska använda godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt. Se upp om du köper begagnat! Varning för privatimport. Så kallade sidoimporterade mopeder säljs tyvärr av vissa som en ”godkänd” moped klass II. En sådan moped kan som regel aldrig bli typgodkänd i Sverige då grundhandlingar saknas. Mopeden får säljas men inte användas i trafik! Mopeden kan ha samma utseende som en svensk godkänd 30-moped, klass II, men har inget svenskt typintyg.

Trafikförsäkring Mopeden måste vara trafikförsäkrad.

Trafikregler De här reglerna gäller när du kör moped klass I: Du måste ha en godkänd hjälm, E-eller SIS-märkt. Du ska köra på vägrenen om det finns en sådan, annars på körbanan. Du får inte köra i cykelfält eller på cykelbanor. Du får inte köra i körfält för fordon i linjetrafik (”bussfilen”). Du får inte köra på motorväg eller motortrafikled. Du får inte låta mopeden skjuta på något annat fordon (t.ex. en cykel) eller låta mopeden dras av något annat fordon. Du får inte skjutsa fler passagerare än mopeden är byggd för. LGF-skylt Alla tre- och fyrhjuliga klass I-mopeder ska vara utrustade med en särskild skylt för långsamtgående fordon (LGF-skylt). Skylten ska vara typgodkänd och monteras baktill på fordonet.

 

 

 

Samarbetspartners

Vi är öppna för samarbete, alla intresserade är varmt välkomna att kontakta oss.

 

 Ring  0707 23 00 89 eller  mejla This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Vi är auktoriserad återförsäljare och servicepartner för:

 

  • Länsförsäkringar
  • Dina försäkringar
  • Folksam
  • Trygg Hansa
  • Svedea
  • Jem&Fix
  • HP Schou AB
  • Millarco International A/S
  • Reinhardt A/S
  • Baotian
  • Midland
  • Swebike
  • Brantech IMP AB,
  • Viarelli
  • Vi samarbetar även med polisen

Betalning

FINANSIERING - FAKTURA - RÄNTEFRITT!


Vi kan nu hjälpa till med finansieringen av ditt köp.
Detta gäller både vid köp av begagnade fordon, mopeder ,mc ,reparation, även inkl. delar och tillbehör
Vi har samarbete med Resurs Bank.
Sedvanlig kreditprövning görs vid all finansiering.

Finansieringsalternativ:

Finans Resurs Bank
Alternativ upp till 24 månader räntefritt med inköpsmånaden betalningsfri finns.
Man väljer själv när man får första fakturan på hur lång tid man vill betala.
Sedvanlig kreditprövning görs vid ansökan.

Kostnad: Uppläggningsavgift alternativ på 145,245 eller 345 kr samt 29 kr/mån i aviavgift.
Månadskostnaden är den samma varje månad.
Möjlighet att betala av lånet i förtid finns.

Vid längre avbetalningstider än 24 månader debiteras ränta

 

resurs

 

Verkstad / Service

 

Originalservice, reparation och försäkringsarbete

 

  • vi har Serviceavtal, Auktorisation med Länsförsäkringar, Dina försäkringar, Folksam, Trygg Hansa, Svedea, Jem&Fix, HP Schou AB, Millarco International A/S, C.Reinhardt A/S, Baotian, Midland,  Swebike, Brantech IMP AB, 
  •  vi är auktoriserad återförsäljare, Reinhardt A/S,  Swebike, Viarelli, Baotian  
  • vi utför  garantiarbete, service och reparation med olika,mopeder,lätta motorcyklar,ATV, gräsklippare, åkgräsklippare, jordfräs, snöslunga
  • service och reparation av motorfordon, (bilar, ATV, mopeder och lätta motorcyklar, MP3 , F3 )
  • service och reparation av släpkärror och motorredskap, (gräsklippare, åkgräsklippare, jordfräs, snöslunga )
  • försäkringsärenden
  • E-diagnos
  • demontering

Vi har ett enormt utbud av tjänster för alla märken. Vi arbetar t.ex. med Bil

felindikeringslampor, e-diagnos, bildiagnos , motordiagnos med modernaste tekniken.

Det är tjänst som känner av de elektroniska systemen i fordon och hittar dolda fel i ett tidigt skede. Fel som varken du eller vi ser med blotta ögat. Vi hämtar eventuella felkoder ur de viktiga systemen motorstyrning, chek engine, avgas , bromssystem ABS, EPS, ESP, ASR, krockskydd SRS, automat växellåda, ACC, alla felindikeringslampor, servicelampor mm.

Vi raderar felkoder och skriver ut en rapport.

Ett sätt att bibehålla din bil / moped höga inbyggda kvalitét, är att alltid göra regelbunden service. Detta bör göras enligt föreskrivna intervaller. I vår verkstad utförs inte bara service, utan även reparationer . En viktig sak att lägga på minnet är att vi endast använder originaldelar. Med andra ord, samma delar som din bil / moped är byggd av. Vi utför även alla försäkringsreparationer på mopeder / bilar . 

Garantiarbete med gräsklippare, åkgräsklippare, jordfräs, snöslunga (Jem & Fix märke Garden)

Olika  scooter-märken/modeller som vi jobbar med:

Viarelli, KSR, Tomos, Viarelli Electric, NIU Elfordon, Baotian, Piaggio, Derbi Senda, Italjet, SMC, TGB, Kymco, Vento, Honda, Yamaha, Derbi, Cpi, Gilera, Tomos, Peugeot, Rieju, Husqvarna, Piaggio, Universal, Adly,AGM, Aprilia, Atala, Avanti,Benelli,Beta,Cagiva,DF Powerr,Everton,Generic, Giantco,Gilera,Hooper, Italjet,Keeway, Korado,Kreidler,Kymco, Malaguti,MBK,Pexma, PGO,Sachs ,Saneli ,Scarabeo ,Sherco,Texas Free 50/4, TGB, TMP, TMS, Velosolex, Vespa, VGA, Yiying, Suzuki, Puch, Sachs, Zundapp, Motorhispania, Java, MZ, Jinlun, Viking, Eccobike, TMS, Cityscooter, Zhongyo, Giantco, Texas free, Kinroad, Motomio, Sanilli, Viarelli, Joma, Qingqi, Xling, Chituma, Din Sport, Din retro,Yamati, Rally, Filly, Mobelli,Cityshopper, Motogino, Keeway, Silverstone, YingYing, Honlong, Benzou, Wangye,Jonway, JM star, Symjet, 4-moto, Kymco, Strada, Parilla, Huatian, Zhongshen, BTM, AGM, ASA, moto-zeta,

 

Omvandlingstabell mellan olika märken:

Baotian BT49QT-9 Clasic= Jonway YY50QT-6, Wangye WY50QT-4, Zhongzeng ZNQT-11, Benzhou YY50QT-8, Viarelli GT1, Hanlong little fish,Zongyo QT-7, Chituma QT-7, Din Classic X,

Baotian BT49QT-12 Sprint= Jonway YY50QT-28, Wangye WY50QT-16, Zhongzeng ZNQT-15, Benzhou YY50QT-6, Keeweay Focus, Viarelli Sprint

Baotian BT49QT-7 Sport= Din Sport X2

 

Moped, standardservice 4-takt

   Byte av motorolja.

   Översyn av bromsar, batteri, motor och belysning.

   Kontroll av drivpaket och däck.

   Allmän kontroll av mopedens kondition och säkerhet.

   Ventiljustering

   Service Onlineregistrering Viareli mopeder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You are here: Home skteknik